SI BUDAK MALANG

         Assalamualaikum guys, hari nie taknak cite banyak, cuma nak kongsi sikit tentang perjuangan seorang lelaki iaitu pakcik aku yang aku panggil sebagai paksu tetapi dahulu di kalangan rakan dipanggil sebagai "SI BUDAK MALANG". Nak tau lebih lanjut jangan tutup post nie, stay dulu baca sampai habis.



                                                            sumber:google

        Dulu masa tahun 1997, keputusan SPM pakcik aku nie keluar time bulan 3 di mana masa tu aku tak lahir lagi, so dia yang cite sendiri benda nie kat aku. Masa tu dia sangat teruja sebab benda nie yang menentukan masa depan dia. So mak ayah aku yang hantar dia guna kereta ayah aku. Sampai je kat sekolah, pakcik aku terus jumpa guru kelas untuk amek result. Dapat je result tu terus dia tengok, alangkah kecewanya dia sebab keputusan yang dia dapat sangat mengecewakan sekali dan semua rakan2 ejek dan malu kan dia dan memanggilnya si budak malang.



                                        sumber:google 

          Selepas 1 tahun berlalu, member pakcik aku nie ajak pegi kedai makan. Pakcik aku pon join lah dorang. Masa duk lepak kat kedai, member2 oakcik aku nie dorang sembang lah pasal future dorang. Sorang member pakcik aku nie dah masuk syarikat oil and gas, yang sorang lagi masuk universiti, dan yang sorang lagi nie dapat uitm. Bile sampai pat pakcik aku nak bercakap, ada sorang member nie dia malukan pakcik aku, dia cakap pakcik aku nie kan bodoh, takde masa depan buat apa tanya soalan nie kat dia. Pakcik aku terus kecewa dan pegi dari kedai tu. Masa tu pakcik aku tekad untuk buktikan yang dia bole berjaya seperti member dia yang lain.



                                                        sumber:google

           Pakcik aku ada terbaca satu poster nie berkenaan usahawan muda. So pakcik akuterus mula langkah kanan dalam bidang nie. Macam2 dia buat, datang kelas usahawan, belajar dari youtube, jumpa usahawan yang pernah rugi untuk tanya macam mana dia bole bangkit dari kegagalan, dan macam2 lagi. Pakcik aku kerja sembilan untuk kumpul modal supaya bisnes dia berjalan lancar. So pakcik aku betul2 bekerja keras untuk ubah hidup dia.



                                                          sumber:google

         Alhamdulillah, selepas 5 tahun pakcik aku jadi seorang penjual baju yang berjaya di mana kedai baju pakcik aku pernah jadi top dalam masa 1 tahun. Perniagaan pakcik aku terus berjalan lancar sampai sekarang dan dia dapat beli rumah banglo besar dan 2 biji kereta cash. Masa jumpa member2 lama, semua terkejut dengan perubahan pakcik aku dan mereka terus mintak maaf sebab pandang rendah dengan pakcik aku dulu. Sekarang dorang tahu yang semua orang bole berjaya. So moral of the story semua orang bole berjaya dan jangan pernah hina orang yang gagal sebab kita tak tau yang dorang akan berjaya dripada kita satu hari nanti. So sampai sini je cite bye.

Comments

Popular posts from this blog

Budak Lelaki ke Kadet Laut Dalam.(Part 1)

Brunei Language.

Trans Studio Bandung (Part 3)