My Gardening Obsession

Kebun kecil belakang rumah
Assalamualaikum guys......well this particular entry lebih kepada menerangkan salah satu hobi saya dalam menanam (budak environmentlah katakan). Hanya berkebun kecil, tidaklah sampai membuka ladang, mengisi masa kosong tatkala menunggu jodoh berguling ke kaki....hmmmm...
Well let`s get started....
As you can see in Figure 1, hahaha....sepatutnya boleh nampak ada tong bin biru di kiri, tapi tah kenapa hilang pulak.....tong biru yang dikatakan itu terdapat tanah compost di dalamnya yang dibuat secara DIY. Disebabkan Bukit Sentosa (tempat tinggal saya) merupakan bukit, so tanahnya agak tidak sesuai, penuh dgn batu batuan dan tanah merah mengandungi ferum yang agak kurang microb dalam membantu tumbesaran pokok2 renek. Thus, tanah compost yang diperbuat dengan teknik BACKYARD COMPOSTING method dapat diwujudkan bagi dijadikan sebagai secondary baja.
Di kebun kecil ini saya ada menanam, pokok betik, pokok kari, cili padi, cili habanero, serai, daun kunit, kesum, kacang botol, bendi dan banyak lagi. Let `s see the eveidences, shall we....
Pokok cili hybrid

Pokok kunyit

Daun kesum bukan ketum

Pokok bunga apa tah tak ingat
 And pokok bunga dah pun mati.....sbb saya kat Alam....xde siapa jaga...cis...
Pokok limau purut

Pokok kurma ada 3 pokok semuanya
 Pokok kurma ini saya cambahkan benihnya dari biji benih kurma dibeli di pasar malam sendiri, baru berusia 3 tahun, yup masih sekecil ini, nak tunggu berbuah perlu tunggu lagi 10 tahun, mungkin time ni dah ada 4 isteri pun dah, berebutlah nanti merka itu...hahah
tak ingat apa benda ni

Wild Chamomile

Buah habanero belum masak

Habanero separuh masak

Pokok cili Habanero (Orange Habanero sp)
Next entry saya akan lebih mendalam mengenai favorite pokok saya yakni pokok habanero, yang merupakan cili yang terpedas di dunia di dalam list Top 10 spiciest chili pepper in the world.

Saya juga ada kebun kecil di belakang fakulti di UPM saya......
Location belakang fakulti pengajian alam sekitar

Buna matahari dan bunga balung ayam

Vertical garden DIY

Projek ketika di UPM

Menggunakan kayu palet yang di buang

Pokok Lemon baru cambah

Pokok lemon 

Lemon again

Pokok lemon di bilik (yup di UPM saya tanam pokok dalam bilik)
 Nasib Alam tak benarkan tanam pokok di bilik...cis...
Pokok kacang botol

Kacang botol di atas suatu vertical garden structure


Lebatkan

Timun....
 That `s just about it....thanks........

Comments

Popular posts from this blog

Budak Lelaki ke Kadet Laut Dalam.(Part 1)

Brunei Language.

Trans Studio Bandung (Part 3)