INDAH KHABAR DARI RUPA


Mesti semua org pernah rase mcm nk habis sekolah awalkan ? Sbb rase sekolah tu bosan & nk rase bebas ? Pastu nk kerja sbb nk ade duit sendiri bagai lah. Betul dok ? Hah takyah tipulah.

Assalamualaikum & selamat sejahtera ,
Meh abg nk cerita 🤣

So kt sini aku nk cerita serba sedikit pengalaman aku kerja even tak lama pon sebenarnya around 2-3 month je rasenye.

Pada mulanya, aku tercari-cari kerja lepas aku apply kt mana2 semua tak dpt. Mmg dh give up dh masetu. Yelah lebih 5 stesen minyak aku try semua kasi fakehope jeeee..kalau taknak bagi tu terus terang jelah kan senang eee buat org sakit hati je. Mane aku tak sakit hati die kate tunggu call tapi sampai kesudah berbulan tak dpt satu pon offer kerja. Padahal member sume dh berbulan kerja. Mmg sakit hati and jeles dgn member dh ade gaji . Tapi ade member baik aku ni kerja kt 7e berhampiran rumah aku. So kirenye dielah yg recommend kan aku kt boss die .. HAHAHAA alhamdulillah dpt kerja tu..Mmg tak expect langsung dpt kerja dgn member lagi2 bestfriend aku plak tuh.




Okay aku jujurlah mmg penat kerja eventhough berdiri je kt situ. Aku kerja as a cashier but actually kt 7e nih semua kerja ko kene buat. Counter kene jaga but sometimes bile takde customer tu kenelah lap2 and sapu jgk..So tak boleh lah nk santai2 sgt.
First day keje mmg awkward giler lah lagi2 perempuan plak yg dok perhati aku buat keje..nk kate die lawa tu boleh lah HAHA..cume aku tak suka perwatakan die mcm kerek gitu..memyampah jgklah tapi nk buat cane kene hadap jelah


Lama-kelamaan aku dh biase dh kerja situ..mmg takde hal lah keje rase simple je..cuma tak puas hati jgk asyik dpt shift malam je..lepastu OVERTIME (OT) org atas tanak bayar plak mmg buat aku benggang dgn 7e tuh..agak2 lah org keje penat2 lepastu ko taknak bayar..mmg tak berbaloi langsung OT tu..ish3 mentang2 diorg orang atasan die ingat die boleh pijak kitorg mcm tu je ke !!!


Tak lama lepastu lebih kurg sebulan selepas tu ,  kitorg pekerja 7e nih semua komplot nk berhenti serentak 🤣 kitorg nk kenekan org atasan plak..biaq padan muka depa takdak pekerjaaa.tapi kalo nk berhenti kene hantar notis berhenti dulu..so tak boleh lah suka2 nk main berhenti je






Ok last but not least,aku nk cerita plak ape yg best kt sini..asyik yg tak best je aku pon muak HAHA. Yg pastinya aku dpt enjoy my life even kerja penat2 pon as long as i meet my bestfriend,SYED..

Lastly, aku nk bagitau yg pengalaman aku kerja ni bkn je mengajar aku utk berdikari tapi sebenarnya mengajar aku erti kehidupan..yeee ayt tu mmg clishe tapi aku serius doo tak tipu aku cerita nihhh..nk tau sebab ape aku ckp mcmtu takkk ??? Haa sbb ade byk bende atau org kate peristiwa yg berlaku sepanjang aku kerja kt situ..ok contoh peristiwa , aku nmpk seorg makcik nih tak mampu nk penuhi kehendak anak die nk beli mknn kt 7e . Makcik tu bkn taknak belikan tapi die cume tak mampu . Riak wajah makcik tu mmg takdpt lagi nk sembunyikan kesedihan. Mesti korg terfikir mcm dh tau tak mampu kenape masuk jgk kedai 7e kan ? Masalahnya korg pon tau lah perangai bdk2 mcm mane..kalau diorg takdpt , mmg diorg merengek lah.. Haaa mmg sedih dibuatnya tapi takkan aku nk nangis kt situ plak kahkahkah

So kesimpulan aku, kerja sebenarnya satu bebanan yg akan kita pikul pada satu hari nnti dan kerja bknlah sesuatu yg menyeronokkan..unless you guys really love your job..haaa tapi sekolah plak lagi best sbb pelajar hanya perlu belajar dan tiada komitmen lain yg diperlukan. Aku pon dulu ingatkan kerja lagi best tapi hakikatnya tak sama sekali



Selamat tinggal daun keladi
Semoga anda tgk blog saya lagi

Comments

Popular posts from this blog

Budak Lelaki ke Kadet Laut Dalam.(Part 1)

Brunei Language.

Trans Studio Bandung (Part 3)