PERUBAHAN BESAR PART 2



        Assalamualaikum aku ucapkan utk semua viewers post nie. Aku nak sambung balik cerita aku time part 1 haritu. Jangan risau cite nie sampai part 2 je, tak panjang pun. Tulis panjang2 pon nnti korg bosan. Oklah berbalik pada cite part 1.



                                                 sumber:google

Masa cuti sekolah, aku try lah jalan2 kat pekan lama nak usha2 kawasan pekan kot2 ada yang menarik. Time jalan2, aku ada nampak sorg budak nie dia pakai baju lusuh minta sedekah dekat tepi lorong2 kedai. Aku pun macam tertarik lah utk dekat ngan budak tu. Masa nak dekat tu, budak tu terus bangun dari tempat duduk dia pastu dia pergi kedai runcit. Mungkin dia nak beli barang sikit kot. Pastu aku ikut dia sampai balik rumah dia.



                                             sumber:google

Masa tu aku punya lah terkejut dengan rumah budak kecil yang aku follow tadi. Keadaan rumah tu memang sangat teruk dengan atap yang berlubang, dinding rumah yang goyah, kotor dan gelap. Aku pun try lah usha2 dalam rumah dia ikut lubang yang ada kat dinding. Masa tu aku tersentuh dan aku rasa sangat sedih masa tengok apa yang berlaku dalam rumah tu. Airmata aku terus mengalir.



                                                sumber:google

Aku nampak budak tu suap makanan utk mak dia yang sakit tenat hasil dari duit yang dia mitak sedekah tadi. Aku rasa malu dan bersalah sebab budak tu walaupun orang susah, dia tetap gigih utk cari kelebihan asalkan dia dapat bagi mak dia makan. Aku tengok walaupun dorg susah, tapi budak tu masih boleh ceriakan mak dia lagi time makan seolah-olah dorg takde masalah langsung. Dari sini aku mulakan langkah aku utk untuk melakukan perubahan besar. Peristiwa nie mengubah aku utk lebih bersyukur dan tak mengeluh meskipun family aku ada masalah terutama dalam masalah kewangan. Aku skrg dah faham yang ada lagi org yang lebih susah daripada kita.

                                     sumber:google

So aku nak ambik peluang kat sini utk kita semua sama2 doa kan kedua ibu bapa kita agar mereka sentiasa sihat selalu, murah rezeki, dilindungi oleh Allah swt, dan diredhai di dunia dan di akhirat. So guys, cite aku sampai sini. Jadi aku nak korg jadikan kisah aku nie sebagai tauladan agar sama2 kita istiqamah dah muhasabah diri supaya kita takkan buat perkara2 yang dilarang oleh Allah swt. So aku nak undur diri,tapi jangan risau bnyk lagi bende aku nak cite. Korg tunggu jela. Bye aslm

Comments

Popular posts from this blog

Budak Lelaki ke Kadet Laut Dalam.(Part 1)

Brunei Language.

Trans Studio Bandung (Part 3)