Cara cara membuat donut yang gebu dan rangup menggunakan adunan donut segera. 🍩






Assalamualaikum and salam sejahtera semua . πŸ–️😁

Okeyh , so harini saya nak sharekan pada anda semua cara² untuk membuat donut sendiri menggunaka adunan segera donut.

Sebenarnya tak susah sangat pun sebab memang bahagian plastik tu ada tunjuk cara untuk membuat donut tu tapi tak mengapa mari kita tengok cara yang betul ya .

Okeyh so bahan2nya adalah

1.Adunan donut segera 

2.Yis 
3.Air suam 
4.Gula 
5.Telur
6.Susu pekat manis dan butter/marjerin

Okeyh bila dah ada semua bahan tu kita tunggu apa lagi terus procceed lah πŸ€€πŸ˜† tak sabar ni nak makan donut yang gebu² dan rangup ni 🀀🀀🀀 hehe.
 
1.campurkan separuh paket yis dan air suam + gula dan biarkan yis tu mengembang (30 minit).

2.sambil kita menunggu yis tu mengembang kita buat doh donut pulak dengan campurkan adunan donut segera + 1/3 butter + 5 sudu susu pekat manis+1 biji telur.

3.kacaukan adunan tu sehingga semua sebati. 
4.bila yis dah mengembang campurkan yis dengan doh donut yang kita buat tadi dan kacau sekali lagi sehingga sebati dan biarkan campuran doh donut itu mengembang selama beberapa minit .

5.bentukkan doh tersebut bulat seperti           donut.

6.Goreng 

 


Okeyh so ni hasil gorengan saya πŸ‘‰πŸ‘ˆ
Agak kecewa sebab terlebih masak sedikit tapi gorengan kedua saya sangat2 menjadi tapi tak sempat nak ambik gambar sebab cepat sangat habis hehe tapi rasa dia memang sedap, rasa macam yis , susu pekat manis yang rangup dan gebu 🀀😍.
Tu jer perkongsian saya dalam blog kali ni . Terima kasih kepada yang sudi baca blog saya ☺️ , saya amat menghargai setiap bacaan awak . Nantikan perkongsian saya yang seterusnya ya byee stay tuned. 

Comments

Popular posts from this blog

Sisters by ❤️ ((roommate edition))

Trans Studio Bandung (Part 3)

Brunei Language.