Perjalanan ke Bandung (Part 2)

Dari Jakarta nak ke Bandung ada dua cara, Nak naik kenderaan biasa boleh,kereta api pon boleh. Bahana naik kenderaan biasa ialah macet. MACET ialah jemmmmm.. sape suka jem angkat tangan!

Orang Jakarta memang suka shopping kat Bandung sebab barang-barang di Bandung jauh lebih murah berbanding Jakarta, tu pak supir aku yang bagitau laaa.

Aku sekeluarga sebenarnya pilih alternative menaiki kereta api. Tapi apa kan daya, bahana tak beli tiket awal, sampai je di station gambir dari airport kami terus lah ke kaunter tiket. Sekali tanya, tiket abis daa. Hahahaha aduh pisyang! Yang paling awal pun ada pukul 12 tgh malam beb. Pergh berkicap nk tunggu. Sebenarnya Tiket takdela mahal sangat, dalam Rp90000 je sorang. Kira2 rm30 duit Malaysia.


So, apakan daya terpaksa laa cari pak supir utk ke bandung. Sebab apa pergi bandung dulu? Sebenarnya byk aktiviti yang best di bandung. Dan macam yang aku ckp tadi, barangan murah semuanya di bandung. Sebab tulaa kami sekeluarga decide ke sana dulu.


Perjalanan dari jakarta ke bandung kira2 4jam kiranya macam dari Kuala Lumpur ke Johor bahru la lebih kurang. Terlalu lama duduk dalam kereta xkan tak lapar an. So kami pon singgah laa di kawasan rehat, kiranya kalau di Malaysia ni ibarat RNR laa. Pekene es jeruk sat. Fuh meletop bai. Es jeruk ni lebih kurang mcm limau ais je. Tapi tak tahu laa die guna limau apaa, memang sedap beb.


Sampai je di kota bandung, bahana lagi timbul daa. Kami tersakutlaa dalam Macet! Perghh berkatu beb bontot hampir 2 jam jugak la sangkut dalam jem. Kalau tetiba lapar time macet tu boleh laa beli kudap kudapan. Buka je tingkat pasti akan ada yang dtg untuk jual makanan. Tula masalah kalau di bandung ni. Jalan die terlampau sesak. Mungkin di sebabkan jumlah penduduk yang terlalu ramai dan padat.



Setibanya di kota bandung bende wajib yg perlu dilakukan semestinya ialah makan. Makanan di sini agak mahal juga laa lebih kurang harga di Malaysia. Tapi makanan di Indonesia ni semuanya secukup rasa and memang best la beb.



Untuk entry kali ni aku kekurangan idea sikit. Mintak maaflaa kalau hambar sikit. So aku rasa cukup laa sampai sini. Aku janji dgn korang, untuk entry seterusnya di Trans Studio Bandung pasti lebih menarik!

Comments

Popular posts from this blog

Sisters by ❤️ ((roommate edition))

Trans Studio Bandung (Part 3)

Brunei Language.