First time naik kapal terbang? (Part 1)

Hello, kembali lagi kita ke rancangan jalan2 bersama araii!!, Sesuka hati je nk buat rancangan pulak. Ehh blog aku, suka hati aku laaa! Hehehe. Okay,  kali ni aku nak cerita pasal kali pertama naik kapal terbang. Haaa, mesti korang tak sangka ni kali pertama aku naik kapal terbangkan? Cehh, sebenarnya tipu je, dah tiga kali dah. Hihihi okay laa sebenarnya kali ni aku nk ceritakan pengalaman aku ke Indonesia. So sebelum tu, aku cerita dulu laa pengalaman aku naik kapal terbang. Moh ler kita cite.



Bila dapat je tahu naik kapal terbang sapa je tak excited an lagi2 bila pertama kali pergi ke luar negara yuhuu!! hahaha. Malam sebelum nak pergi ke Indonesia dah terbayang-bayang naik kapal terbang macam mana fuh, mesti best gila, sampai nak tidur pun payah sebab dok berangan naik kapal terbang, tiba tiba teringat pulak cerita Air Crash Investigation aduh !!! terus terbayang benda benda buruk yang mungkin berlaku dengan kapal terbang yang aku bakal naik, untuk pengetahuan korang Air Crash Investigation ni cerita berepisod pasal realiti kapal terbang terhempas lepas tu diorg cuba siasat lah kenapa terhempas apa sume(korang boleh g search kt google). Daripada berkobar kobar nak naik kapal terbang terus jadi takut nak naik kapal terbang..... entah macam mana sambil berangan tu tertidur pulak ( Alhamdulillah lah tuhan tu nak mudahkan urusan aku kot hahaha )



Pagi esoknya kitorang awal sampai KLIA 2, flight dalam pukul 8am sampai dalam pukul 5.30am. Lepas solat subuh di airport pergi makan kat Old Town White Coffee dulu, harga kat airport ni jangan dok cerita laa. Dua ke tiga kali ganda beb dr biasa, nak tanak dah lapar pelahap jela beb. Huhuhu




Bila masuk masuk je cabin hilang terus semua risau aku pasal kapal terbang terhempas la apa la, Masa kapal terbang pushback dari gate ada la briefing pasal safety daripada pramugari2 (perghh pramugari air asia terbaik doh! Siapa je tak tahu kan hahaha)  dan pramugara2 yang bertugas katanya macam mana pakai seatbelt, pakai life jacket dan cara untuk bukak pintu emergency. Masa dia taxi (bergerak) menuju ke runway dalam hati aku bila la nak terbang ni asyik jalan je x sampai sampai runway. Akhirnya sampai runway, macam macam doa aku baca, sekali takeoff thrust set terasa dia punya power, rasa macam tertolak keblakang, korang bayangkan korang naik bas, bas berhenti dekat traffic light lampu merah, sekali lampu hijau je driver bas tu terus tekan minyak kuat kuat, korang rasa macam tercampak ke belakang kan ??  Itula rasanya bila takeoff huhu. Aduh bende ni pon aku nk cerita susah gak.



Rasa kecil saja bangunan bangunan dekat bawah, aku rasa bebas masa terbang tu boleh katakan flight 2jam setengah dari KLIA 2 ke Jakarta, Indonesia. Mata aku celik jela tengok luar tingkap walaupun tak nampak apa, nampak awan je. makanan makanan dalam AirAsia jangan cakap la mahal gila, tak sanggup aku nak membelinya, biasa la tu kot sebab AirAsia kan Airline kos rendah so dia pun kena la cari income dengan cara lain.


Akhirnya lepas 2jam setengah penerbangan dah mula approcah untuk land di Jakarta Airport. Tips aku untuk korang masa dia approach tu, macam aku rasa macam pedihhh sangat dekat gegendang telinga tu rasa macam ada orang cucuk dekat gegendang telinga, ada setengah orang tak rasa pun macam ni, dan certain people macam aku lah terasa sakit dekat gegendang telinga, korang boleh cuba beberapa benda ni, kunyah gula gula getah, telan air liuh, ataupun lepas semua cara tu dh x boleh go, boleh cuba cara ni, korang picit hidung korang tutup dua dua lubang hidung lepas tu hembus kuat kuat dari hidung, pastikan korang picit hidung dengan kuat kalau tak, tak menjadi. So sampai sini jelaa untuk kali ni, So nk tahu lps ni aku akan cerita apa?. Nk tahu? Kene laa tgk entry yg seterusnya hehehe.

Comments

Popular posts from this blog

Sisters by ❤️ ((roommate edition))

Trans Studio Bandung (Part 3)

Brunei Language.