Demi Sebutir Beras Faiza




Assalamualaikum netizen ! Sekian lama mendiamkan diri, harini nak share sikitlah pengalaman bekerja sebagai pizza maker di Domino's Pizza. Bosan duduk rumah waktu PKP ni, so aku ambil keputusan untuk part time di dominos. Ceritanya aku pusing-pusing dekat bandar Batu Pahat utk cari part time. Hampir semua tempat aku masuk, semua ckp tkde keje kosong. Yg ada pun suruh aku isi borang, kalau ada kekosongan dia akan call. Alhamdulillah, dalam seminggu mcm tu, dominos call aku dulu utk pegi interview yg tk berapa nak interview. So aku pun pergi interview, dia tkdelah tanya mcm2, tapi lebih kepada menerangkan skop pekerjaan sbgai seorang pizza maker. Akhirnya, aku pun diterima utk bekerja di situ. 

( oven pizza )

Tu gambar aku amik waktu aku kat dapur , oven yg membakar beratus-ratus pizza setiap hari. Setiap kali pizza dah siap letak topping, kita akan letak pizza tu kat blkng skali, so dia akan lalu dalam oven tu, dah siap dia akan keluar ikut depan. So bagi aku part struggle ( takdelah struggle sngt ) keje ni adalah bila nak ltk topping pizza tu. Dia ada sukatan bahan yg kau kena letak, contoh paling senang , pizza beef pepperoni kalau saiz personal , kau kena ltk tujuh keping pepperoni tu, kalau saiz regular kau kena ltk 17 pepperoni. Jadinya, ada pizza yg aku dh hafal dia punya topping, ada yg belum. Okey je kalau kau tk hfl pun, sebab kat dinding dapur tu nnti dah ada dia lekatkan bahan2 supaya kau tak lupa la.

( kaunter )

Next kita pergi kepada kaunter, so act kalau keje dominos, tak kesahlah kau pizza maker atau rider delivery, kau kena tahu semua benda. Kau kena tahu mcm mana nak amik order, in case kalau ramai org, so takkan a few je yg boleh amik position tu. Maybe yg lain tgh busy, so kau bolehla amik alih. Part jd cashier ni awal2 kau masuk maybe susahlah sikit, sbb kau nak kena tahu dia punya sistem amik order tu. Pastu kau kena hafal kod pizza, ni pun sama je kalau kau tk hfl tk jd masalah sbb kat meja tu pun ada tmpal kod pizza. Tapi mcm kalau ramai cust, tkkan la kau nak buang masa hanya utk cri kod pizza, so better hafal. Nak jd cashier ni kau kena pndai ayat sikit hahaha, dan pandai layan cust. Macam2 karenah cust aku dh jumpa, ada yg jenis bnyk tnye, ad yg jenis pilih pizza lama gila pdhl kt blkg rmai beratur tu, ad yg foreigner so aku kena speaking dgn bi aku berterabur hahaha.

( dapur )

Next, aku suka keje dominos ni sebab stiap hari dpt makan pizza. Entahlah walaupun mkn stiap hri, rasa muak tu aku tk jumpa lagi, sebab yela pizza ni ibarat mcm side dishes au, dia ibarat snack waktu nak tengok movie. Serius doh kalau satu hari aku dah berhenti dari job ni, pasti aku akan merindui pizza dominos hahaha. Ramai org tanya aku jugak, ramai tak cust ? Dia ikut nasib dok. Ada satu hari ni, cust memang beratur pnjg + delivery pun ramai , sampai sorang cust yg dh order kena tunggu sejam utk dpt order dia. Kau rasa tk ramai ke ? Bagi aku keje dominos ni lagi santai la kalau nak dibandingkan dgn fast food yg lain mcm MCD dgn KFC. Aku rasa tu lg penat. Sebabnya mcd dgn kfc ada banyak menu, so lg mcm serabut la. Klau dominos dgn pizza hut menunya pizza jela, memanglah ada menu lain tp still tk bnyk la. Penat tu pun bg aku biase2 je. Alhamdulillah lah aku rasa tepat lah aku part time kat dominos dgn kawan kerja yg best2. Balik keje je lepak smpai kol 2 pagi fuh. Jadi aku rasa itu je kot yg aku nak share kalini, so siapa2 yg keje part time tu , pastikan keje ikhlas dan enjoy the moment. Bye Assalamualaikum.









Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sisters by ❤️ ((roommate edition))

Trans Studio Bandung (Part 3)

Brunei Language.